Jdi na obsah Jdi na menu
 


Přečtěte si (o sportu)

"Klidně jsem pro brzkou specializaci, jinak to ani moc nejde, ale k tomu je ještě nutné rozvíjet schopnosti i z jiných stran. Trenér má přece k dispozici i jiné sporty. Pokud chce rozvíjet například optickou funkci, může s dětmi občas hrát ping pong, squash, ricochet, nechat je chytat v bráně... Pro rozvoj proprioceptivních funkcí může zase využít gymnastiku. To všechno vede ke zlepšení schopnosti adaptace a omezuje to možnost uzavřít se pouze v jednom pohybovém stereotypu. Neboli jsem pro to začít dřív (vysvětlivka: na otázku zda a kdy specializace na jediný sport či všeobecné sportování), ale centrální funkce je třeba rozvíjet různorodou činností, jinak zakrní."

Úryvek z knihy:
Červenková R., Kolář P.: Labyrint pohybu, Vyšehrad 2018
(strana 132)

------------------------------------------------------------------------------------------

Ministerstvo školství plánuje od září 2015 zavést třetí hodinu TV do vybraných škol pro 1. a 2. třídy. Dobrovolná hodina nebude mít formu klasického tělocviku, ale děti budou zkoušet různé sporty.
Celý článek zde.

     V SKK Kladno tohle děláme od roku 2008, co jsme klub založili... škoda, že školství spí. Ve škole by měly děti dostat tělovýchovný základ.
     Dnes bohužel neexistuje téměř vůbec "volný" pohyb dětí na ulicích, v lese, na hřišti. Všechno mají organizované, časově ohraničené, placené. Proto je důležité děti učit dovednosti a hry, které pro dřívější generaci byly přirozené (skákání přes švihadlo, kotoul, školka s míčem, stojka o zeď, přeskočit zídku, hokej venku na běžném hřišti atd.).
Komentář: Šárka Pinďáková, květen 2015

-------------------------------------------------------------------------------------------

Zásady chování fair play (Český klub fair play - http://www.olympic.cz):

1. V soutěži bojujeme čestně a podle pravidel.
2. Uznáme vítězství soupeře, že soupeř je lepší, v cíli nebo po zápase mu podáme ruku, vzdáme mu tím čest.
3. Vítězství není důvodem k nadřazenosti.
4. I poražený zaslouží uznání, není terčem posměchu, ani skrytého.
5. Soutěž má rovné podmínky pro všechny hráče či závodníky.
6. V soutěži respektujeme pokyny a nařízení rozhodčích a pořadatelů, řídíme se jimi.
7. Chceme vyhrát, nikoli však za každou cenu.
8. Diváci jsou součástí sportovní akce, potleskem vzdají čest vítězi i poraženému.
9. Férové sportovní chování je nám vlastní i v každodenních životních situacích.
10. Svým chováním jdeme příkladem mladším sportovcům.

Etický kodex Českého Olympijského výboru

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Raná sportovní všestrannost nebo specializace?

rana-vsestrannost-deti.jpegzde celý článek, L. Dobrý

Časopis Tělesná výchova a sport mládeže 1/2013

-------------------------------------------------------------------------------------------------

"Rodiče dětí by si měli položit otázku, zda to, že se jejich ratolest rozhodla sportovat, je nutné tlačit do závodního až vrcholového sportu nebo si spíše sportu užívat. Obecně platí a ví se to, že je třeba dát dětem obecný základ fyzické kondice, naučit je správné technice běhání, skákání, házení a pokud budou jako malé dělat více sportů, nebude to na škodu."

Úryvek z článku "Geny: Jak nás ovlivňují ve sportu?" www.FitCoach.cz,
říjen 2013

--------------------------------------------------------------------------------------------------